Indonesische Quinoa Salade met Gember-Pinda Dressing en Cashewnoten

Deze salade is van alle markten thuis. Het is kleurrijk, erg gezond en heeft één van mijn favoriete ingredienten; quinoa. Op het eerste gezicht een verrassende combinatie van Zuidamerikaanse quinoa met Aziatische smaken. Maar voor mij is quinoa, met ongeveer dezelfde smaak en textuur, de gezondere variant op bruine rijst. En doordat quinoa de smaak opneemt van deze overheerlijke op Indonesie geinspireerde dressing maakt het deze maaltijdsalade juist extra lekker!

Zelfs mijn vriend, die normaal niet zo’n fan is van maaltijdsalades, zat te smullen en vroeg of ik het vaker kon maken. 

BENODIGDHEDEN VOOR 2 PERSONEN
Voor de salade
– ¾ kop ongekookte quinoa
– 1 rode paprika
– ½ rode ui
– 1 kop geraspte rode kool
– 1 kop geraspte wortels
– ½ kop gesneden koriander of peterselie
– ½ kop cashewnoten
– Verse limoen voor de liefhebber
Voor de dressing
– ¼ kop pindakaas
– 1 eetlepel honing
– 2 theelepels vers geraspte gember
– 3 eetlepels sojasaus
– 1 eetlepel rode wijn azijn
– 1 theelepel sesamolie
– 1 theelepel olijfolie
– Indien nodig een klein beetje water om te verdunnen

Kook de quinoa zoals op de verpakking staat, totdat al het water is geabsorbeerd. Schep het om en laat het 10 minuten staan. Warm de pindakaas en honing eventueel eventjes op in de magnetron om het wat vloeibaarder te maken. Doe de overige ingredienten voor de dressing erbij en roer totdat het zacht en romig is geworden. Voeg 1 of 2 eetlepels water toe als je een dunnere dressing wenst.

Rasp en snij de groenten zoals aangegeven. Ik voeg als eerste de dressing aan de quinoa toe, zodat het wat tijd heeft om de smaak te absorberen. Vervolgens doe ik de groenten erbij. De noten leg ik als garnering er op. Serveer eventueel met een limoen partje.

Geniet #gezond!

Plaats een reactie